Χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά

Τις offshore των πολιτικών και τις μεταφορές εκατομμυρίων στις λίστες Lagarde και τις χιλιάδες βίλες εκατομμυρίων στα νησιά και στα Βόρεια Προάστια…δεν μπορεί να τα αξιοποιήσει η ΑΑΔΕ… για τον εντοπισμό του μαύρου χρήματος.

 Άλλωστε όλοι αυτοί είναι “νοικοκύρηδες” …Δεν χρωστούν ποτέ στην εφορία. Άποροι δηλώνουν οι μισοί ιδιοκτήτες ακινήτων στη Μύκονο.

Και με τους “άπορους” καρχαρίες δεν μπλέκουν οι “αδέκαστοι” φοροκυνηγοί γιατί οι καρχαρίες έχουν τρόπο να εκβιάσουν καταστάσεις και χαίρουν υψηλής προστασίας.

Όμως τους περιπτεράδες, τους καστανάδες και τους υδραυλικούς που βουτάνε τα χέρια τους στα βοθρολύματα για να βγάλουν μεροκάματο …θα τους κάνουν φύλλο και φτερό.
>>>Επτά διωκτικές υπηρεσίες αποκτούν άμεση πρόσβαση στο σύστημα ελέγχου των τραπεζικών λογαριασμών και θα κάνουν φύλλο και φτερό τις καταθέσεις και θυρίδες όπως προβλέπει το νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της διακίνησης του μαύρου χρήματος.
Μάλιστα, οι επτά ελληνικές υπηρεσίες θα συνεργάζονται και θα παρέχουν στοιχεία στην Κομισιόν και στην Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών στο πλαίσιο της διεθνούς συνεργασίας για την καταπολέμηση της διακίνησης του μαύρου χρήματος.

Παράλληλα, εκτός από το μαύρο χρήμα, μέσω του ηλεκτρονικού κλοιού που στήνεται, αναζητούνται φοροφυγάδες ή φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις που χρωστάνε στην Εφορία ή στα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής, δεσμεύονται οι λογαριασμοί και οι θυρίδες ενώ σε περίπτωση οφειλών κατάσχονται τα ανάλογα ποσά.

Πρόκειται για το Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών είναι συνδεμένο με τα αρχεία των τραπεζών ώστε να αναζητούνται και βρίσκονται εύκολα οι τραπεζικοί λογαριασμοί καταθέσεων, τα δάνεια και οι θυρίδες των υπόπτων προσώπων.
Ο έλεγχος γίνεται με νέους αλγόριθμους, με τους οποίους, με βάση τον ΑΦΜ, θα σκανάρονται τα αρχεία των τραπεζών και του «Τειρεσία» αναζητώντας αδήλωτους τραπεζικούς λογαριασμούς, ή λογαριασμούς με αδήλωτες καταθέσεις, τραπεζικές θυρίδες, καθώς και δάνεια.
Επίσης, μέσα από τη διαδικασία αυτή θα τσεκάρονται οι καταθέσεις φορολογουμένων που υπόκεινται ήδη σε φορολογικό έλεγχο, για τη διασταύρωση των δεδομένων που εντοπίζουν οι ελεγκτές.
Με το νομοσχέδιο, που είναι σε διαβούλευση, στο Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, αποκτούν άμεση πρόσβαση:
Το σύνολο των υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε.
Το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος
Η Οικονομική Αστυνομία,
Οι υπηρεσίες του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) του e-ΕΦΚΑ,
Ο οικονομικός εισαγγελέας,
Ο εισαγγελέας εγκλημάτων διαφθοράς,
Η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

Οι συγκεκριμένες Αρχές, θα έχουν τη δυνατότητα να προβαίνουν σε ταχύτατη άρση του απορρήτου των κινήσεων όχι μόνο των καταθετικών λογαριασμών, αλλά και των τραπεζικών θυρίδων, των λογαριασμών εξυπηρέτησης δανείων και των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών των ελεγχομένων.

Η διάταξη του νομοσχεδίου
Πιο συγκεκριμένα, με το άρθρο 17 ενσωματώνονται διατάξεις, που ρυθμίζουν την εφαρμογή του κεντρικού αυτοματοποιημένου μηχανισμού ηλεκτρονικής ανάκτησης δεδομένων, ως καθοριστικού παράγοντα για την έγκαιρη πρόσβαση σε δεδομένα που επιτρέπουν την εξακρίβωση των στοιχείων των φυσικών ή νομικών προσώπων που κατέχουν ή ελέγχουν λογαριασμούς πληρωμής, τραπεζικούς λογαριασμούς και θυρίδες ασφαλείας που τηρούνται από τα πιστωτικά ιδρύματα εντός της ελληνικής επικράτειας.
Επίσης η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες έχει πρόσβαση, άμεσα και χωρίς παρεμβολές, στα δεδομένα που ζητά.

Το πλήρες κείμενο του επίμαχου άρθρου είναι το ακόλουθο:

«Κεντρικός αυτοματοποιημένος μηχανισμός ηλεκτρονικής ανάκτησης.
1. Το σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (Σ.Μ.Τ.Λ. και Λ.Π.) του άρθρου 62 του ν. 4170/2013 (Α’ 163) αποτελεί τον κεντρικό αυτοματοποιημένο μηχανισμό ηλεκτρονικής ανάκτησης δεδομένων για την έγκαιρη εξακρίβωση οποιωνδήποτε προσώπων κατέχουν ή ελέγχουν:
λογαριασμούς πληρωμής,
τραπεζικούς λογαριασμούς προσδιοριζόμενους από αριθμό ΙΒΑΝ,
θυρίδες ασφαλείας, και
κάθε στοιχείο και πληροφορία για φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα.
Που τηρούνται από τα πιστωτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων και των υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων, των ιδρυμάτων πληρωμών και των ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος, που λειτουργούν στην ελληνική επικράτεια.
Με ή χωρίς φυσική εγκατάσταση, και τηρούνται στο Μητρώο της Τράπεζας της Ελλάδος, καθώς και των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών πληρωμών (card acquirers) με έδρα το εξωτερικό και οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας επιχειρήσεις στην ελληνική επικράτεια.

Η ηλεκτρονική ανάκτηση των δεδομένων γίνεται με σκοπό τη διευκόλυνση της διαβίβασης των αιτημάτων παροχής πληροφοριών από το σύνολο των υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε. και του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος του Υπουργείου Οικονομικών, την Οικονομική Αστυνομία, το σύνολο των υπηρεσιών του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), τον οικονομικό εισαγγελέα, τον εισαγγελέα εγκλημάτων διαφθοράς, την Αρχή.

2. Τα αιτήματα παροχής πληροφοριών αφορούν σε κάθε στοιχείο και πληροφορία για κάθε πρόσωπο της παρ. 1, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για την άρση του τραπεζικού και επαγγελματικού απορρήτου, καθώς και του απορρήτου των στοιχείων έναντι των αρχών και υπηρεσιών του Δημοσίου του τελευταίου εδαφίου της παρ. 1 και της αυτοματοποιημένης πρόσβασής τους σε αυτό.
Ειδικά για την Αρχή, οι ως άνω πληροφορίες είναι άμεσα προσβάσιμες, απευθείας και χωρίς παρεμβολές. Η Αρχή παρέχει εγκαίρως, κατόπιν αιτήματος από Μονάδες Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών (ΜΧΠ) άλλου κράτους μέλους, πληροφορίες που διατηρούνται στο μητρώο της παρ. 1 σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 34.
3. Οι πληροφορίες που είναι προσβάσιμες και μπορεί να αναζητηθούν μέσω του μηχανισμού της παρ. 1 είναι οι ακόλουθες:
α) για τον κάτοχο λογαριασμού πελάτη και κάθε πρόσωπο που σκοπεύει να ενεργήσει για λογαριασμό του πελάτη: το ονοματεπώνυμο, συμπληρωμένο είτε με τα άλλα στοιχεία αναγνώρισης που απαιτούνται σύμφωνα με την περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 13, είτε με ένα μοναδικό αριθμό αναγνώρισης.
β) για τον πραγματικό δικαιούχο του κατόχου λογαριασμού πελάτη: το ονοματεπώνυμο, συμπληρωμένο είτε με τα άλλα στοιχεία αναγνώρισης που απαιτούνται σύμφωνα με την περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 13, είτε με έναν μοναδικό αριθμό αναγνώρισης.
γ) για τον τραπεζικό λογαριασμό ή τον λογαριασμό πληρωμών: ο αριθμός ΙΒΑΝ και η ημερομηνία ανοίγματος και κλεισίματος του λογαριασμού και

δ) για τη θυρίδα ασφαλείας: το ονοματεπώνυμο του μισθωτή, συμπληρωμένο είτε με τα άλλα στοιχεία αναγνώρισης που απαιτούνται σύμφωνα με την περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 13 είτε έναν ενιαίο αριθμό αναγνώρισης και την διάρκεια της περιόδου μίσθωσης.

4. Ο Κεντρικός Συντονιστικός Φορέας κοινοποιεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα χαρακτηριστικά του μηχανισμού της παρ. 1.».<<
Σίμος Σταυρακίδης

 

Πότε είναι επικίνδυνες οι προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες, οι μεταφορές ποσών και τα κρυπτονομίσματα – Ποινές κάθειρξης 10 ετών και πρόστιμα έως 1,5 εκατ. στους παραβάτες

Στο μάτι των αρχών για το ξέπλυμα χρήματος μπαίνουν μεταφορές χρηματικών ποσών από 1.000 ευρώ, καθώς και συναλλαγές άνω των 150 ή και 50 ευρώ, μέσω προπληρωμένων πιστωτικών καρτών, ενώ η δίωξη του μαύρου χρήματος «ακουμπάει» και τα κρυπτονομίσματα.

 Ως υπόλογοι για τη διακίνηση του «μαύρου χρήματος» και αντιμετωπίζουν βαριές ποινές, εάν περάσει από τα χέρια τους ύποπτη συναλλαγή, ορίζονται μεταξύ άλλων τραπεζικοί υπάλληλοι, δικηγόροι, λογιστές, συμβολαιογράφοι, μεσίτες ακινήτων, έμποροι και οι εκπλειστηριαστές αγαθών μεγάλης αξίας, οι οποίοι οφείλουν να εφαρμόζουν μέτρα «δέουσας επιμέλειας».

Πρόκειται για την εξακρίβωση των στοιχείων συναλλασσόμενων και την ενημέρωση των προϊσταμένων και των αρμοδίων Αρχών, για τις υποθέσεις που φαίνονται ύποπτες. Σε διαφορετική περίπτωση, οι ίδιοι αντιμετωπίζουν ποινές κάθειρξης έως 10 έτη, αλλά και χρηματικά πρόστιμα έως 1,5 εκατ. ευρώ.

Αυτά προβλέπει μεταξύ των άλλων το νομοσχέδιο που τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση, με το οποίο τροποποιείται ο ν. 4557/2018, για να ενσωματωθούν υποχρεωτικά στην ελληνική νομοθεσία, η Οδηγία (ΕΕ) 2018/843 και του άρθρου 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2177.

Έλεγχοι από τα 50 ευρώ!

Αναφορικά με τις χρηματικές συναλλαγές οι οποίες θεωρούνται ύποπτες, σε αυτές το νομοσχέδιο κατατάσσει τις ακόλουθες, επί των οποίων τα υπόχρεα πρόσωπα εφαρμόζουν τα μέτρα δέουσας επιμέλειας ως προς τον πελάτη:

  • Όταν συνάπτουν επιχειρηματική σχέση,
  • Όταν διενεργούν περιστασιακή συναλλαγή που: αα) ανέρχεται σε ποσό ίσο ή μεγαλύτερο των 15.000 ευρώ είτε η συναλλαγή αυτή πραγματοποιείται με μία και μόνη πράξη είτε με περισσότερες που φαίνεται να συνδέονται μεταξύ τους, ββ) αποτελεί μεταφορά χρηματικών ποσών, σύμφωνα με τον ορισμό του στοιχείου 9 του άρθρου 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/847 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (ΕΕ L 141) άνω των χιλίων (1.000) ευρώ.

Υπό παρακολούθηση τελεί οποιαδήποτε συναλλαγή, άνω των 1.000 ευρώ, εκτελείται τουλάχιστον εν μέρει ηλεκτρονικά για λογαριασμό ενός πληρωτή μέσω ενός παρόχου υπηρεσιών πληρωμών με σκοπό να τεθεί χρηματικό ποσό στη διάθεση κάποιου δικαιούχου μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, ασχέτως εάν πληρωτής και δικαιούχος είναι ένα και το αυτό πρόσωπο και ασχέτως εάν ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών του πληρωτή και αυτός του δικαιούχου είναι ο ίδιος. Η συναλλαγή μπορεί να είναι:

  • μεταφοράς πιστώσεων
  •  άμεσης χρέωσης
  • εμβασμάτων εθνικών ή διασυνοριακών
  • μεταφοράς που πραγματοποιείται μέσω κάρτας πληρωμής, εργαλείου ηλεκτρονικού χρήματος, κινητού τηλεφώνου ή κάθε άλλης ψηφιακής ή πληροφορικής τεχνολογίας συσκευής εκ των προτέρων ή εκ των υστέρων πληρωμής με παρόμοια χαρακτηριστικά.

Επίσης η «δέουσα επιμέλεια» εφαρμόζεται:

  • Όταν πρόκειται για πρόσωπα που εμπορεύονται αγαθά και διενεργούν περιστασιακή συναλλαγή σε μετρητά που αφορά ποσό 10.000 ευρώ τουλάχιστον, ανεξάρτητα από το αν διενεργείται με μία μόνη πράξη ή με περισσότερες που φαίνεται να συνδέονται μεταξύ τους,
  • Όταν πρόκειται για παρόχους υπηρεσιών τυχερών παιγνίων που διενεργούν συναλλαγή που αφορά ποσό δύο χιλιάδων 2.000 ευρώ τουλάχιστον κατά την κατάθεση του στοιχήματος, την είσπραξη των κερδών ή και στις δύο περιπτώσεις, ανεξάρτητα από το αν η συναλλαγή διενεργείται με μία μόνη πράξη ή με περισσότερες που φαίνεται να συνδέονται μεταξύ τους,
  • Όταν υπάρχει υπόνοια νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, ανεξάρτητα από κάθε παρέκκλιση, εξαίρεση ή κατώτατο όριο ποσού,
  • Όταν υπάρχουν αμφιβολίες για την ακρίβεια, την πληρότητα ή την επάρκεια των στοιχείων που συγκεντρώθηκαν προηγουμένως για την πιστοποίηση και την επαλήθευση της ταυτότητας του πελάτη ή του πραγματικού δικαιούχου.

Προπληρωμένες κάρτες

Επίσης, κατά παρέκκλιση, και με βάση κατάλληλη αξιολόγηση που δείχνει ότι ο κίνδυνος είναι μικρός, τα υπόχρεα πρόσωπα μπορεί να μην εφαρμόζουν ορισμένα μέτρα δέουσας επιμέλειας ως προς τον πελάτη σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό χρήμα, αν πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις ελαχιστοποίησης του κινδύνου:

  • Το μέσο πληρωμής δεν διαθέτει δυνατότητα επαναφόρτισης ή έχει ανώτατο μηνιαίο όριο πράξεων εκατόν πενήντα (150) ευρώ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο στην Ελλάδα,

  • Το ανώτατο ποσό που αποθηκεύεται ηλεκτρονικά δεν υπερβαίνει τα εκατόν πενήντα (150) ευρώ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο στην Ελλάδα,

  • Το μέσο πληρωμής χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την αγορά αγαθών ή υπηρεσιών,

  • Το μέσο πληρωμής δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί με ανώνυμο ηλεκτρονικό χρήμα,

  • Ο εκδότης παρακολουθεί επαρκώς τις συναλλαγές ή την επιχειρηματική σχέση, ώστε να είναι δυνατός ο εντοπισμός ασυνήθιστων ή ύποπτων συναλλαγών.

Όμως, με την επόμενη διάταξη, προβλέπεται, ότι η εξαίρεση δεν ισχύει σε περίπτωση εξόφλησης σε μετρητά ή ανάληψης σε μετρητά της νομισματικής αξίας του ηλεκτρονικού χρήματος, όταν το εξοφλούμενο ποσό υπερβαίνει τα πενήντα (50) ευρώ ανά συναλλαγή ή σε περίπτωση εξ αποστάσεως πράξης πληρωμής, όταν το καταβαλλόμενο ποσό υπερβαίνει τα πενήντα (50) ευρώ.

Κατά την εκπλήρωση των ανωτέρω υποχρεώσεών τους τα υπόχρεα πρόσωπα οφείλουν να ενεργούν σύμφωνα με την εκτίμηση κινδύνου και δεν βασίζονται αποκλειστικά στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων.

Τέλος, τα πιστωτικά ιδρύματα και οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί που ενεργούν ως αποδέκτες καρτών πληρωμής δέχονται τις πληρωμές που πραγματοποιούνται με ανώνυμες προπληρωμένες κάρτες μόνο εφόσον αυτές έχουν εκδοθεί από υπόχρεα πρόσωπα με εγκατάσταση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.