“νομίζουμε, Νομίζουμε, Προσπαθήσαμε, Ελπίζουμε, Ελπίζουμε ότι στο τέλος και της Τρίτης τάξης του Γυμνασίου οι μαθητές θα έχουν αποκτήσει μια αρκετά καλή γνώση της Αρχαίας ελληνικής γλώσσα, Ίσως έτσι φθάσουν κάποτε να συνεχίσουν την ενασχόλησή τους με τη γλώσσα,”
ΚΑΙ ΚΛΕΙΝΕΙ Ο ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ:
“να κατανοήσουν κάποιο αρχαίο ελληνικό κείμενο διαβάζοντάς το στο πρωτότυπο.”
ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΙΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΥΗ ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 17
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟΣ Ο ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΤΗΣ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ 18 ΕΝΟΤΗΤΕΣ ( ΜΟΝΟ Η ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ)
ΔΥΝΑΜΗ ΦΩΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ 4-10-2020
= = = = = = = = = = = = = =
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
“Το βιβλίο αυτό γράφτηκε με σκοπό να προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να γνωρίσουν μια μορφή της ελληνικής γλώσσας, αυτήν που ονομάζουμε «Αρχαία Ελληνικά».
Είναι αλήθεια ότι τα «Αρχαία Ελληνικά» έγιναν γνωστά σ᾿ ολόκληρο τον κόσμο και πολλοί ασχολήθηκαν μαζί τους, επειδή είναι η γλώσσα στην οποία γράφτηκαν έργα που θεμελίωσαν τον πνευματικό πολιτισμό της ανθρωπότητας.
Αυτή η γνωριμία, αν γίνει σωστά, νομίζουμε ότι θα είναι χρήσιμη για πολλούς λόγους, μερικοί από τους οποίους αξίζει να αναφερθούν.
Κάθε γλώσσα υπακούει σε κανόνες, έχει συγκεκριμένη δομή, βάσει της οποίας συγκροτείται ο λόγος, δικό της κλιτικό σύστημα, στοιχεία,δηλαδή, που και μόνο η μάθησή τους αποτελεί σπουδαίο διανοητικό γύμνασμα.
Πολύ περισσότερο που τα «Αρχαία Ελληνικά» είναι μια πολύ πειθαρχημένη γλώσσα που δίνει όμως ταυτόχρονα μεγάλη ελευθερία να την χρησιμοποιεί κανείς με το δικό του προσωπικό ύφος.
Νομίζουμε, λοιπόν, ότι η κατανόηση της δομής ενός κειμένου οξύνει τη σκέψη του μαθητή όσο και η κατανόηση μιας αλγεβρικής εξίσωσης.
Εξάλλου τα Αρχαία Ελληνικά είναι ο όχι και τόσο μακρινός πρόγονος της γλώσσας που μιλάμε και γράφουμε σήμερα.
Μετρώντας τον χρόνο με κάπως ιδιόμορφο τρόπο μπορούμε να πούμε ότι π.χ. από τον Αισχύλο και τον Θουκυδίδη μας χωρίζουν «μόνο» εβδομήντα, το πολύ ογδόντα παππούδες.
Είναι, λοιπόν, δυνατόν να αντιληφθούν οι μαθητές πολύ εύκολα ότι η γλώσσα που μιλάμε σήμερα είναι ο κατ᾽ ευθείαν απόγονος εκείνης της μορφής της ελληνικής γλώσσας που μιλιόταν εδώ στον ίδιο χώρο πριν από τουλάχι- στον 2.500 χρόνια.
Με κάποια έκπληξη ίσως θα διαπιστώσουν ότι σε μεγάλο βαθμό χρησιμοποιούνται τότε και τώρα οι ίδιες λέξεις με την ίδια ή με διαφορετική σημασία.
Αυτή η παρακολούθηση των σημασιών των λέξεων και της χρήσης τους μέσα στο πέρασμα του χρόνου αποτελεί ασφαλώς μια γοητευτική «εξερεύνηση», η οποία θα κάνει τον μαθητή να αντιληφθεί καλύτερα την εξέλιξη της γλώσσας μας και να αποκτήσει καλύτερη γνώση γι᾿ αυτήν.
Προσπαθήσαμε με το παρόν βιβλίο να δείξουμε αυτή την συνέχεια και την συγγένεια με τρόπο απλό και ευχάριστο, γιατί θέλαμε τα ελληνόπουλα να αγαπήσουν τα «Αρχαία Ελληνικά», να πάψουν να τα θεωρούν δύσκολα και ακόμη να πιστέψουν ότι είναι χρήσιμα.
Ελπίζουμε ότι σε μεγάλο βαθμό θα πετύχουμε αυτούς τους στόχους μας. Είναι καιρός να πάψουν να θεωρούνται τα «Αρχαία Ελληνικά» μάθημα στην καλύτερη περίπτωση δύσκολο και στην χειρότερη άχρηστο.
Είναι οι ρίζες της γλώσσας μας και πρέπει να τα φροντίζουμε γιατί η γλώσσα μας τα έχει ανάγκη, όπως ακριβώς κάθε ζωντανός οργανισμός έχει ανάγκη τις ρίζες του.
Ελπίζουμε ότι στο τέλος και της
Τρίτης τάξης του Γυμνασίου οι μαθητές θα έχουν αποκτήσει μια αρκετά καλή γνώση της Αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
Ίσως έτσι φθάσουν κάποτε να συνεχίσουν την ενασχόλησή τους με τη γλώσσα (όχι κατ᾽ ανάγκην επαγγελματικά) και να αποκτήσουν το
προνόμιο που θα ήθελαν να έχουν πολλοί άνθρωποι απ’ όλον τον κόσμο: να κατανοήσουν κάποιο αρχαίο ελληνικό κείμενο διαβάζοντάς το στο πρωτότυπο.”
Η συγγραφική ομάδα
ΟΙ ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΚΑΘΕ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΕΙΚΟΝΕΣ: