Αεροπορικά εισιτήρια: Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι υπέρογκες αυξήσεις των ναύλων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει την εξουσία να ρυθμίζει τα αεροπορικά ναύλα, αλλά η παρέμβαση της Vălean εντείνει την πίεση που ασκείται στις αεροπορικές εταιρείες για τις πρόσφατες αυξήσεις των τιμών, που προκλήθηκαν από την έκρηξη της ζήτησης και τα ζητήματα της αλυσίδας εφοδιασμού. Η ίδια δήλωσε ότι ζητά εξηγήσεις από τις αεροπορικές εταιρείες σχετικά με την αύξηση των ναύλων, που δημιουργούν προβλήματα για τις μεταφορές σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι μέσες τιμές αεροπορικών εισιτηρίων σε όλη την Ευρώπη ήταν μεταξύ 20-30% υψηλότεροι το καλοκαίρι του 2023 σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕ που δημοσιεύθηκαν τον Οκτώβριο.
Η κ. Vălean δήλωσε ότι δεν είχε σχεδιάσει να παρέμβει στη «λειτουργούσα» αγορά αερομεταφορών, αλλά η Επιτροπή χρειάζεται περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη δυναμική του κλάδου που οδήγησε στις υψηλότερες τιμές. «Διερευνούμε ακόμη, διότι δεν έχουμε μια πλήρη, λεπτομερή εξήγηση», απάντησε, για το κατά πόσον οι αυξήσεις των ναύλων αποτελούν μακροπρόθεσμη τάση.
Ανησυχία στην ΕΕ για προβλήματα στις μεταφορές
Οι Βρυξέλλες ανησυχούν ότι οι υψηλοί αεροπορικοί ναύλοι θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις απομακρυσμένες περιοχές της ΕΕ, όπως τα νησιά ή τα απομονωμένα μέρη, που βασίζονται στις αερομεταφορές για τις συνδέσεις με την ΕΕ.
«Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε ως ρυθμιστική αρχή σε μικροδιαχείριση των τιμών ή να το επιβάλλουμε, δεν νομίζω ότι αυτό είναι εφικτό ή επιθυμητό», δήλωσε η Vălean. «Από την άλλη πλευρά, αυτό που με ανησυχεί [ως ρυθμιστική αρχή] είναι ότι μια τιμή [θα μπορούσε να] γίνει εμπόδιο για τη συνδεσιμότητα. Βρισκόμαστε σε μια διαρκή συζήτηση με τον κλάδο… για να κατανοήσουμε ποια είναι η αιτία αυτής της εξέλιξης».
Η παρέμβασή της ενισχύει την πολιτική πίεση προς τις αεροπορικές εταιρείες για την αύξηση των ναύλων. Η ιταλική κυβέρνηση έχει προτείνει την επιβολή ανώτατων τιμών στα δρομολόγια προς ορισμένα νησιά, αν και υπαναχώρησε εν μέρει τον Σεπτέμβριο και αντ’ αυτού έδωσε στην αρχή ανταγωνισμού της χώρας νέες εξουσίες για την αστυνόμευση των τιμών των εισιτηρίων.
Οι αεροπορικές εταιρείες είναι ελεύθερες να καθορίζουν τις τιμές τους βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ και η απελευθερωμένη αεροπορική αγορά έχει ιστορικά οδηγήσει σε μείωση των τιμών και έχει άνοιξε νέα δρομολόγια.
Ωστόσο, η αύξηση της ζήτησης για πτήσεις οδήγησε φέτος, εν μέσω έλλειψης αεροσκαφών, σε αύξηση των τιμών των εισιτηρίων. Πολλές αεροπορικές εταιρείες απέσυραν αεροπλάνα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, ενώ τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού έπληξαν τις παραδόσεις και οι πληθωριστικές πιέσεις στα καύσιμα και τα εργατικά ανέβασαν επίσης το κόστος.
Κέρδη ρεκόρ για τις αεροπορικές
Ενώ οι εξαιρετικά χαμηλού κόστους αερομεταφορείς Ryanair και Wizz Air πετούν περισσότερο από ό,τι το 2019, οι περισσότερες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες μείωσαν τα δρομολόγια.
Οι αεροπορικές εταιρείες, όπως η British Airways, η Air France-KLM και η Lufthansa, ανακοίνωσαν κέρδη ρεκόρ το καλοκαίρι, βοηθούμενες από την αύξηση των ναύλων, αποκαθιστώντας εν μέρει τη ζημιά που υπέστησαν οι ισολογισμοί τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ο παγκόσμιος κλάδος υπερδιπλασίασε τις προβλέψεις του για τα κέρδη του έτους, σύμφωνα με τον εμπορικό οργανισμό του κλάδου, ως αποτέλεσμα της αυξημένης ζήτησης για ταξίδια μετά την πανδημία.
Η Vălean δήλωσε ότι φοβάται ότι οι υψηλότερες τιμές θα συνεχιστούν λόγω της ανισορροπίας μεταξύ της ζήτησης για ταξίδια και της περιορισμένης προσφοράς νέων αεροσκαφών. «Αναμένουμε ότι η χωρητικότητα δεν πρόκειται να αυξηθεί στο ίδιο επίπεδο με τη ζήτηση» είπε.
Οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν επίσης το ενδεχόμενο να πληρώνουν υψηλότερο τίμημα για τη ρύπανση, αφού τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησαν τον περασμένο Δεκέμβριο κανόνες που θα επιταχύνουν τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν πιστωτικών μορίων άνθρακα που δίνονται στις αεροπορικές εταιρείες στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών ρύπων της ΕΕ.
Τα στελέχη των αεροπορικών εταιρειών δήλωσαν ότι υποστηρίζουν σε γενικές γραμμές τους φιλόδοξους στόχους της ΕΕ για το κλίμα, αλλά επέμειναν ότι χρειάζονται περισσότερη υποστήριξη για να μειώσουν τις εκπομπές, ιδίως όσον αφορά την ανάπτυξη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.
Διαδίκτυο, κάνε τη δουλειά σου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: