Ανακοινώνονται επεκτάσεις στο ανολοκλήρωτο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης
Θέμα χρόνου είναι πλέον για την Θεσσαλονίκη η ανακοίνωση των νέων επεκτάσεων του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης είναι σχεδόν ολοκληρωμένη από την Ελληνικό Μετρό, και πλέον το μόνο που απομένει είναι να κλειδώσει η ημερομηνία στην οποία θα γίνει η παρουσίαση της στην πόλη. Την παρουσίαση έχει εξαγγείλει πρόσφατα και ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.
Με δεδομένο πως η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης τον ερχόμενο Νοέμβριο και της επέκτασης προς Καλαμαριά, που θα δημιουργήσει το πρώτο μικρό δίκτυο στην πόλη, κλείνει μια σελίδα ετών, με πολλές καθυστερήσεις και πλέον αναζητείται η επόμενη ημέρα.
Ένα μότο που συνήθως ακολουθεί τα δίκτυα Μετρό ανά τον κόσμο είναι πως δεν σταματά ποτέ η ανάπτυξη τους. Αυτό το έχουμε τόσο στα πολύ μεγάλα συστήματα, όπως στο Παρίσι, τη Μαδρίτη ή το Λονδίνο και αυτό συμβαίνει και στην Αθήνα όπου ολοένα και νέες επεκτάσεις σχεδιάζονται και φτάνουν σε υλοποίηση.
Το ίδιο μοντέλο φυσικά ακολουθεί και το Μετρό Θεσσαλονίκης. Μέσα στο 2025 θα έχει 2 γραμμές και 18 σταθμούς αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Η επόμενη ημέρα της πόλης περιλαμβάνει σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ΜΑΜΘ νέες σημαντικές επεκτάσεις που θα καλύψουν σημαντικό τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης.
Η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) η πρώτη που διενεργήθηκε στην πόλη, ξεκίνησε το 2021 και συγκέντρωσε πάνω από από 120.000 ερωτηματολόγια, με χρήσιμες πληροφορίες για τις μετακινήσεις Θεσσαλονικέων και επισκεπτών της πόλης.
Το υλικό που συγκεντρώθηκε αναλύθηκε από την Ελληνικό Μετρό και προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα για το που θα πρέπει να επεκταθεί το δίκτυο του Μετρό Θεσσαλονίκης τα επόμενα χρόνια.
Η πρώτη και μεγαλύτερη ανάγκη της πόλης παραμένει η επέκταση προς τις βορειοδυτικές περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος, όπου θα καλύψει πυκνοκατοικημένες περιοχές που επιπρόσθετα έχουν δύσκολη πρόσβαση προς το κέντρο και άλλες περιοχές της πόλης.
Η επέκταση αυτή αναμένεται να ανακοινωθεί στην ΜΑΜΘ ως η πρώτη που θα ενεργοποιηθεί μετά την παράδοση των δύο έργων Μετρό σταδιακά μέχρι το 2025. Αυτό που εξετάζεται είναι το Μετρό ξεκινώντας από τον σταθμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ να οδεύσει προς Σταυρούπολη, Εύοσμο και να καταλήξει στα νοσοκομεία της πόλης στο ύψος της Περιφερειακής.
Οι λεπτομέρειες, η χάραξη, οι σταθμοί και το τελικό κόστος προφανώς θα προκύψει από την ωρίμανση του έργου όπως αυτή θα εξελιχθεί όταν ληφθούν οι απαραίτητες αποφάσεις.
Η νέα γραμμή ΜετρόΤο πιο ενδιαφέρον στοιχείο στην ΜΑΜΘ είναι η παρουσία μιας νέας βασικής γραμμής. Το Μετρό Θεσσαλονίκη έχει διαφορετική φιλοσοφία λειτουργίας και ανάπτυξης από το Μετρό της Αθήνας. Σήμερα έχουμε μια βασική γραμμή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία. Ένας νέος κλάδος που διατρέχει την βασική γραμμή οδεύει προς την Καλαμαριά.
Η επέκταση προς τα βορειοδυτικά επίσης θα αποτελεί ένα νέο κλάδο που συνδέεται με τη βασική γραμμή. Ουσιαστικά μέσα στη βασική γραμμή μπορούν να λειτουργήσουν πολλές γραμμές έχοντας κοινό ένα βασικό κορμό σταθμών και μετά να διακλαδώνονται σε διάφορες περιοχές.
Το μοντέλο αυτό το συναντάμε πολύ συχνά στα δίκτυα Μετρό χωρών όπως η Γερμανία, η Σουηδία, η Αυστρία κ.α. Με αυτή τη μέθοδο, δεν “τρυπάς” επαναλαμβανόμενα το κέντρο σου ενώ δικτυώνεσαι σε περισσότερες περιοχές όσο η πόλη ανοίγεται προς τα έξω.
Στην περίπτωση λοιπόν της Θεσσαλονίκης, στην ΜΑΜΘ συμπεριλαμβάνεται μια νέα “βασική” γραμμή η οποία θα έχει και πάλι κατεύθυνση από τις δυτικές περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος, μέχρι τις ανατολικές.
Πιο συγκεκριμένα
Όπως όλα δείχνουν και σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η νέα γραμμή εξετάζεται να ξεκινά από το Κορδελιό, να περνά από Εύοσμο, Μενεμένη, Αμπελόκηπους, να συναντά τη βασική γραμμή στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, να συνεχίζει κεντρικά και στη συνέχεια να κατευθύνεται βόρειο-ανατολικά προς Χαριλάου και Τούμπα.
Σχετικά με τα δυτικά, πρόκειται για περιοχές που αναπτύσσονται συνεχώς και η σύνδεσή τους με το δίκτυο Μετρό θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για την βελτίωση της αστικής κινητικότητας, της μείωσης των εκπομπών αέριων ρύπων, την βελτίωση των χρόνων μετακίνησης κ.α.
Η νέα γραμμή Μετρό στη Θεσσαλονίκη θα μπορέσει να λειτουργήσει επίσης και πολύ πιο αποφασιστικά στην ταχεία μετακίνηση των επιβατών σε πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις, όπως γίνεται σήμερα με το Μετρό της Αθήνας ενώ θα μπορεί να καλύπτει σημαντικές δημόσιες δομές της πόλης όπως πανεπιστήμια, νοσοκομεία, δημαρχεία, δικαστήρια, σημαντικά εμπορικά σημεία κ.α.
Επίσης ακόμα ένα στοιχείο που την κάνει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι πως μελλοντικά θα μπορεί επίσης να έχει επιπλέον κλάδους που θα καλύψουν και άλλες περιοχές της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης.
Τέλος η τρίτη επέκταση που επίσης αναμένεται να ανακοινωθεί είναι η επέκταση της γραμμής 1Β, (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-25ης Μαρτίου-Μίκρα) μέχρι το αεροδρόμιο Μακεδονία.
Με βάση τον σημερινό σχεδιασμό η μπλε γραμμή αναμένεται μετά την Μίκρα να επεκταθεί με 4-5 νέους σταθμούς. Ενδεικτικά σημεία για την ύπαρξη σταθμών είναι η Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, το Διαβαλκανικό Κέντρο, η Γεωπονική Σχολή ενώ ο τερματικός σταθμός θα γίνει σε σύνδεση με το αεροδρόμιο Μακεδονία.
Για την επέκταση αυτή που έχει συζητηθεί αν θα πρέπει να γίνει υπέργεια, επίγεια ή υπόγεια, αναμένουμε τις τελικές αποφάσεις της Ελληνικό Μετρό και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Με την λειτουργία των παραπάνω επεκτάσεων (ίσως και κάποιων άλλων) η Θεσσαλονίκη από πόλη-εφιάλτης στο κυκλοφοριακό αναμένεται να γίνει πολύ περισσότερο προσβάσιμη, πιο φιλική στις αστικές συγκοινωνίες και με πολλές περισσότερες επιλογές.Για παράδειγμα με τη λειτουργία και των επεκτάσεων και της 2ης γραμμής, θα μπορεί ένας επιβάτης να επιβιβαστεί στην Καλαμαριά και να φτάσει στο κέντρο της πόλης σε 10 λεπτά, να πάρει το Μετρό από τη Σταυρούπολη, να αλλάξει γραμμή στο σταθμό 25ης Μαρτίου και να φτάσει στο αεροδρόμιο σε λιγότερο από 30 λεπτά, ή να ξεκινήσει από τον σταθμό Βούλγαρη, να αλλάξει γραμμή στο σταθμό Δημοκρατίας και να πάει στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου σε περίπου 25 λεπτά.
Επί της ουσίας στο μελλοντικό και πιο πλήρες δίκτυο της πόλης, θα υπάρχει