Hellenic Train: Μηχανοδηγοί βρέθηκαν να οδηγούν χωρίς τα απαιτούμενα πιστοποιητικά
Νέα «καμπάνα» χτυπάει, αυτή τη φορά από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, προς τη Ηellenic Train, επειδή σε αυτεπάγγελτους ελέγχους που διενεργήθηκαν μετά από συμβάντα, εντοπίσθηκαν μηχανοδηγοί, να οδηγούν τρένα, για τα οποία δεν είχαν πιστοποιητικό ή, να οδηγούν τρένα σε τμήμα της επιδομής, δηλαδή σε γραμμή, για την οποία δεν ήταν πιστοποιημένοι.
Η ΡΑΣ, εξέδωσε Οδηγία/Σύσταση σχετικά με τη «Στελέχωση Κινητήριων Μονάδων», η οποία αναρτήθηκε στη Διαύγεια στις 12 Μαρτίου 2024, ενώ όπως πληροφορείται το makthes.gr από την αρμόδια Αρχή, πιθανότατα σήμερα ή και αύριο, πάντως πολύ σύντομα, θα κληθεί η εμπλεκόμενη σιδηροδρομική εταιρεία, σε ακρόαση, προκειμένου να ελεγχθούν τα περιστατικά που καταγράφηκαν.
Στην παρούσα φάση, οι υπηρεσιακοί παράγοντες της ΡΑΣ διενεργούν αυτεπάγγελτο έλεγχο και μόλις εκδοθεί πόρισμα που θα διαπιστώνει παράβαση του Κανονισμού Κίνησης, θα δημοσιευτεί στη Διαύγεια και η απόφαση κλήσης σε ακρόαση, της ελεγχόμενης Εταιρείας.
Και εάν κάποιος μηχανοδηγός δεν έχει πιστοποιητικό για το συγκεκριμένο τροχαίο υλικό ή υποδομή, προβλέπεται πρόστιμο 20.000 ευρώ κι όταν είναι επανειλημμένες οι παραβάσεις, τα πρόστιμα, που βαρύνουν την Εταιρεία, φθάνουν μέχρι και τις 100.000 ευρώ.
Ωστόσο στην περίπτωση αυτή, το ζήτημα δεν είναι τα πρόστιμα που ενδεχομένως θα αναγκασθεί να πληρώσει η σιδηροδρομική επιχείρηση- η Ηellenic Train εν προκειμένω- αλλά η διακινδύνευση της ασφάλειας επιβατών και εργαζόμενων σε ένα συρμό, όταν στο «τιμόνι» ενός τρένου, στα χειριστήρια μίας μηχανής που έλκει ένα συρμό τόνων βάρους, βρίσκεται ένας μηχανοδηγός μη πιστοποιημένος.
Υπήρξε ένα συμβάν ή περισσότερα; Ήταν ένα ή παραπάνω συμβάντα; Συνέβη κάτι το έκτακτο και πήρε τα χειριστήρια ένας μη πιστοποιημένος μηχανοδηγός ή «γίνονται τα στραβά μάτια» για να καλύπτονται τα κενά σε εκπαιδευμένο και πιστοποιημένο ανθρώπινο δυναμικό;
Όταν όμως «σπάζει ο διάολος το ποδάρι του» και συμβαίνει κάτι στο δίκτυο, τότε ζητούνται οι άδειες και τα πιστοποιητικά των μηχανοδηγών, τα Δελτία Έλξης και τα έγγραφα, που μιλάνε από μόνα τους.
Ο κάθε μηχανοδηγός, τονίζεται, θα πρέπει να διαθέτει άδεια και πιστοποίηση για το τροχαίο υλικό που οδηγεί, για την επιδομή στην οποία αυτό κινείται. Κοινώς, το να έχεις εκπαιδευτεί στην μηχανοδήγηση, δεν σημαίνει ότι μπορείς να οδηγείς το κάθε τρένο, σε κάθε σημείο του σιδηροδρομικού δικτύου. Τα τρένα, επιβατικά ή εμπορικά, δεν είναι παιδικά τρενάκια από τo Hamleys και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παραβιάζεται ο Κανονισμός
Το makthes.gr απευθύνθηκε στη διοίκηση της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης, για να μάθει εάν ασκούνται πιέσεις από την Εταιρεία, προς μηχανοδηγούς, για να κάμπτεται κάπως βολικά ο Κανονισμός Κίνησης, προκειμένου «να βγαίνουν τα δρομολόγια», αλλά η απάντηση που πήρε, από τον Γενικό Γραμματέα της ΠΕΠΕ, Αλέξανδρο Ιορδανίδη, ήταν αρνητική.
Όταν όμως υπάρχουν συμβάντα, αυτά μιλάνε από μόνα τους.
Έτσι έγινε και εκδόθηκε από τη ΡΑΣ, η απόφαση (18/2024) της 245ης Συνεδρίασης της Ολομέλειας της 12.03.2024 , που προέβλεπε την έκδοση Οδηγίας/Σύστασης προς όλους τους ενδιαφερόμενους σιδηροδρομικούς φορείς, σε εφαρμογή του άρθρου 28, παρ. 17 του ν.3891/2010 (A’ 188) και του άρθρου 68, παρ. 2, σημ. θ) του ν.4632/2019 (Α΄159), σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 4.2ε) του ν.3911/2011.
Η Οδηγία/ Σύσταση της ΡΑΣ
Η ΡΑΣ με θέμα τη «Στελέχωση κινητήριων μονάδων» απευθύνει την εξής Οδηγία/Σύσταση
«1.Ο εκπαιδευόμενος/υποψήφιος μηχανοδηγός κατά τη διάρκεια της πρακτικής εκπαίδευσής του σε πορεία, για την απόκτηση άδειας και την απόκτηση πιστοποιητικού μηχανοδηγού, δεν μπορεί να συμμετέχει στη στελέχωση του θαλάμου οδήγησης κινητήριας μονάδας ή/και τροχαίου υλικού επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών για την εκτέλεση υπηρεσιών μεταφοράς.
2.Ο Μηχανοδηγός δεν μπορεί να μηχανοδηγεί σε τμήμα υποδομής ή σε τροχαίο υλικό, για το οποίο δεν διαθέτει πιστοποιητικό, παρά μόνο σε περιπτώσεις εκπαίδευσης.
3.Ο Μηχανοδηγός επιτρέπεται να μηχανοδηγεί συγκεκριμένο τροχαίο υλικό επί συγκεκριμένης υποδομής, μόνο εφόσον διαθέτει έγκυρη άδεια και έγκυρο πιστοποιητικό, στο οποίο να αναγράφεται το συγκεκριμένο τροχαίο υλικό και η συγκεκριμένη υποδομή.
4.Η διάταξη του άρθρου 4.2ε) του ν.3911/2011 αφορά σε αμιγώς εκπαιδευτικά δρομολόγια.
5.Επομένως, η πρόβλεψη του άρθρου 4.2ε) του ν.3911/2011 είναι σαφώς αναφερόμενη μόνο στην εκπαίδευση των μηχανοδηγών και όχι σε εμπορικά ή επιβατικά δρομολόγια. Σε κάθε περίπτωση άλλωστε οι διατάξεις της υπ’ αριθμ. ΑΣ10/77243/580 Απόφασης «Τροποποίηση του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως – Μέρος Β’ (Κανονισμός Κυκλοφορίαςκαι Ελιγμών) (ΦΕΚ 698/Β/01.03.2019) ΓΚΚ, θα πρέπει να ερμηνεύονται σε περίπτωση μη σαφούς διατύπωσης στενά και με γνώμονα την καλύτερη δυνατή προστασία της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών.
6.Εξακολουθεί να ισχύει η υπ. αριθμ. πρωτ. 877/ 24-03-2022 Οδηγία/Σύσταση της ΡΑΣ (υπ.αριθμ. πρωτ. 875/24-03-2022 Απόφαση της Ολομέλειας της ΡΑΣ) με θέμα «Οδηγία/Σύσταση αναφορικά με τη στελέχωση κινητήριων μονάδων κατά τη διάρκεια της πρακτικής εκπαίδευσης υποψηφίων μηχανοδηγών σε πορεία για την απόκτηση πιστοποιητικού μηχανοδηγού».
Την απόφαση της ΡΑΣ και την Οδηγία/Σύσταση υπογράφει η πρόεδρος της Αρχής, Ιωάννα Τσιαπαρίκου.
Διαδίκτυο, κάνε τη δουλειά σου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: