Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά

Fly Over: «Απαράδεκτη κατάσταση – Σαν να χτίζεις σπίτι χωρίς απαραίτητες μελέτες»

Το δημόσιο δεν έχει καταθέσει φάκελο ενόψει της εκδίκασης των αιτήσεων ακύρωσης στο ΣτΕ, υποστηρίζουν οι φορείς – Τι λένε για μελέτες, Σέιχ Σου και ατμοσφαιρική ρύπανση

Τους λόγους για τους οποίους εναντιώνεται στην κατασκευή της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (Fly Over) παρουσίασε σήμερα σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο συντονισμός 52 φορέων κατά του fly over

, ενόψει της εκδίκασης των δυο αιτήσεων ακύρωσης στο ΣτΕ την επόμενη Τετάρτη 17 Απριλίου.  «Το έργο όπως έχει σχεδιαστεί και μελετηθεί έχει σοβαρότατες πλημμέλειες, τις οποίες επισημαίνουμε με τον νόμιμο τρόπο, όπως προβλέπεται από το Σύνταγμα», όπως τονίστηκε.

Υπενθυμίζεται ότι χθες, Τρίτη, εκδόθηκε μια προσωρινή διαταγή από το ΣτΕ για την αναστολή κάθε εργασίας όσον αφορά το έργο του Fly Over ενόψει της εκδίκασης των δυο αιτήσεων.

Ο κ. Αλέξανδρος Αδαμίδης, νομικός σύμβουλος του συνδέσμου κατοίκων του οικισμού Κωνσταντινουπολιτών που έχει καταθέσει τη μία από τις δυο αιτήσεις ακύρωσης επεσήμανε ότι η προσωρινή διαταγή ισχύει μέχρι να καταθέσει φάκελο το δημόσιο και ζήτησε την εφαρμογή της καθώς όπως ανέφερε, διαπιστώθηκε ότι παρά τη διαταγή σήμερα γίνονταν εργασίες στο εργοτάξιο. Αφού παρατήρησε ότι κάποιες εργασίες είναι απαραίτητο να γίνουν για λόγους ασφάλειας ξεκαθάρισε ότι «δεν έχουμε διάθεση να στείλουμε κανέναν εργαζόμενο στο αυτόφωρο». «Ευελπιστούμε», πρόσθεσε, «ότι θα γίνουν οι αναγκαίες εργασίες και θα εφαρμοστεί η προσωρινή διαταγή, όσο διαρκεί».

 «Είναι σαν να πάμε να χτίσουμε ένα σπίτι και δεν έχουμε τις απαραίτητες μελέτες»

Όπως εξήγησε ο κ. Αδαμίδης, από αρχές Δεκεμβρίου είχε δικαίωμα και υποχρέωση το δημόσιο μέχρι και 30 ημέρες πριν από τη συζήτηση της υπόθεσης, δηλαδή μέχρι τις 13 Μαρτίου 2024, να καταθέσει φάκελο στο ΣτΕ προκειμένου να αντικρούσει τα επιχειρήματα και τους λόγους ακύρωσης που εμείς επικαλούμαστε. Αυτό δεν είχε γίνει, μέχρι τουλάχιστον την προηγούμενη εβδομάδα, με αποτέλεσμα να υπάρχει σοβαρή αδυναμία όσον αφορά την επίδικη πρόοδο της διαδικασίας.

Ο ίδιος τόνισε ότι μόλις χθες έμαθαν από δήλωση υφυπουργού, ότι αρμόδιο για να καταθέσει φάκελο είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος. «Τουλάχιστον βρήκαμε ποιος είναι υπεύθυνος για να καταθέσει φάκελο στο ΣτΕ», σχολίασε, ενώ αναφορικά με το ερώτημα τι θα γίνει τώρα με τις εργασίες που μένουν ημιτελείς με αποτέλεσμα όπως τόνισε «να μένει μια κατάσταση στάσιμη και θα μπορούσα να πω και επικίνδυνη όσον αφορά τη χρήση του Περιφερειακού», ο κ. Αδαμίδης τόνισε ότι αυτήν την ερώτηση και αυτήν την πρόβλεψη έπρεπε να την είχαν κάνει πριν ξεκινήσουν τα έργα και είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο και εμείς έχουμε προσφύγει, ότι δηλαδή δεν υπάρχει οριστική κυκλοφοριακή μελέτη άρα και δεν έχει προβλεφθεί ένα σχέδιο ασφαλούς κίνησης των οχημάτων εκτάκτου ανάγκης, όπως ασθενοφόρα, Πυροσβεστική, αστυνομία αλλά και ΙΧ γιατρών που πρέπει να κινηθούν ταχύτατα προς έκτακτα περιστατικά σε νοσοκομεία κλπ.

Οι ευθύνες για την κατάσταση που επικρατεί, πρέπει, όπως είπε, να αναζητηθούν από αυτούς που είναι υπεύθυνοι για να μελετήσουν και να σχεδιάσουν σωστά την κατασκευή ενός έργου και δεν το έχουν πράξει.

Η αναστολή των εργασιών και όποια καθυστέρηση προόδου και όποια άλλη επιβάρυνση δημιουργηθεί στους πολίτες δεν αφορά πράξεις που κάνουν οι αιτούντες κάτοικοι αλλά αποκλειστικά υπαιτιότητα του αρμόδιου υπουργείου που δεν κατέθεσε το φάκελο, διευκρίνισε, αναφορικά με το ερώτημα που έχει τεθεί τις τελευταίες ώρες.

«Η κατάσταση είναι απαράδεκτη, ο Περιφερειακός αυτήν την στιγμή έχει τεράστιο πρόβλημα αυτοί όμως που ευθύνονται είναι αυτοί που αποφάσισαν ένα πρόχειρα σχεδιασμένο έργο», δήλωσε χαρακτηριστικά, ενώ αναφέροντας επιγραμματικά τους λόγους ακύρωσης που επικαλούνται μίλησε για καταστροφή του οικοσυστήματος του δάσους του Σέιχ Σου, για δραματική επιβάρυνση της ποιότητας του αέρα στην περιοχή, είπε ότι κακώς έγινε η άρση της αναδάσωσης περίπου 70 στρεμμάτων παλαιότερα προκειμένου να προχωρήσει το έργο, ενώ πρόσθεσε ότι το έργο πραγματοποιείται ενώ εκκρεμεί η οριστική θεσμοθέτηση του νέου ρυθμιστικού σχεδίου και τέλος τόνισε την έλλειψη οριστικής κυκλοφοριακής μελέτης. Είναι σαν να πάμε να χτίσουμε ένα σπίτι και δεν έχουμε τις απαραίτητες μελέτες και όμως προχωράμε. «Αυτό το πάμε και όπου βγει δεν το έχουμε ζήσει με τον καλύτερο τρόπο στη χώρα», υπογράμμισε.

“Με την παρούσα κατάσταση και με το καλοκαίρι μπροστά και με τις φωτιές να έχουν ήδη ξεκινήσει, κρούουμε επίσημα των κώδωνα του κινδύνου και ελπίζουμε και ευχόμαστε να μην υπάρχει κανένα θύμα από αυτήν την έλλειψη των μέτρων που θα έπρεπε να είχε πάρει το δημόσιο”, πρόσθεσε.

Ο κ. Αδαμίδης είπε ότι αν άμεσα καταθέσει το δημόσιο φάκελο στο ΣτΕ τότε το ΣτΕ είναι αρμόδιο να κρίνει τι θα γίνει με τη συζήτηση των δυο υποθέσεων την επόμενη Τετάρτη 17 Απριλίου, αν θα τις συζητήσει ή αν θα τις αναβάλλει. Εαν προλάβει ο εισηγητής να μελετήσει το φάκελο και του δημοσίου και να καταθέσει την εισήγησή του μέχρι την Παρασκευή όπως υποχρεούται ή αν θα αναγκαστεί να αναβάλλει. Εμείς δεν πρόκειται να ζητήσουμε καμία αναβολή, τόνισε. Αν αναβληθεί το δικαστήριο με απόφαση αυτεπαγγέλτως του ΣτΕ θα συζητηθεί αν θα διατηρηθεί η προσωρινή διαταγή ή αν θα συνεχίσουν τα έργα, πρόσθεσε ακόμη.

Σε ότι αφορά την προσωρινή διαταγή και το γεγονός ότι συνεχίζονται οι εργασίες στο εργοτάξιο είπε ότι στις προσωρινές διαταγές δεν περιλαμβάνεται αιτιολογικό, μόνο το διατακτικό. Κάθε διάδικος είναι υποχρεωμένος να την εφαρμόσει από τη ώρα που λαβαίνει γνώση. Εγώ έχω διαβάσει δήλωση του αρμόδιου υφυπουργού χθες, που σημαίνει ότι έχουν λάβει γνώση. Αν προβαίνουν σε εργασίες που είναι απαραίτητες για την αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων, τότε καλώς το κάνουν. Αν όμως αδιαφορούν για την απόφαση του ΣτΕ, που είναι υποχρεωμένοι να την εφαρμόσουν γιατί είναι προσωρινή διαταγή και όχι δικαστική απόφαση, τότε κακώς πράττουν», τόνισε ο κ. Αδαμίδης.

Ο ίδιος είπε ότι έχουν κατατεθεί αιτήσεις προς το υπουργείο να τους κοινοποιηθούν η οριστική κυκλοφοριακή μελέτη, η οριστική μελέτη οδοποιίας και η οριστική μελέτη στατικότητας. “Δεν έχουμε λάβει απάντηση, προφανώς δεν υπάρχουν […] Έχουμε καταθέσει και στο ΣτΕ την απάντηση του υπουργείου που λέει ότι όλες οι μελέτες θα γίνουν και θα ολοκληρωθούν μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2024”.

Υπενθύμισε δε ότι ο Σύνδεσμος Κωνσταντινουπολιτών έχει προσφύγει και στην Επιτροπή Αναφοράς του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου πριν από 1,5 μήνα και περιμένει τη σχετική συζήτηση εκεί.

Ανησυχία για το Σέιχ Σου

Την εκτίμηση ότι το έργο του flyover μπορεί να επιφέρει μη αναστρέψιμο πλήγμα στο ήδη ευαίσθητο οικοσύστημα του Σέιχ Σου, που αποτελεί το μοναδικό πνεύμονα πρασίνου της πόλης και  δέχεται ήδη  πιέσεις εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και του φλοιοφάγου εντόμου, εξέφρασε η  γενική γραμματέας της Επιτροπής Προστασίας Σέιχ Σου Λευκοθέα Βυζέλη. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι υλοτομούνται 82 στρέμματα δάσους , αίρεται η νομική προστασία για 75 στρέμματα, δηλαδή γίνεται άρση της αναδάσωσης, κατεδαφίζονται γέφυρες που συνδέουν την πόλη με το Σέιχ Σου, δυσχεραίνεται η πρόσβαση για Πυροσβεστικά οχήματα σε περίπτωση πυρκαγιά κλπ.

«Δημόσιο συμφέρον δεν είναι η κατασκευή του δρόμου, αλλά η προστασία του δάσους και των ρεμάτων», είπε μεταξύ άλλων χαρακτηρίζοντας το έργο  πέρα από βλαβερό για το δάσος και «περιττό και άχρηστο» για την πόλη με μέγεθος πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα.

Από την πλευρά του, και ο πρόεδρος του Συλλόγου Δρομέων Υγείας Δημήτρης Λαμπρινίδης,  χαρακτήρισε το έργο αχρείαστο υποστηρίζοντας ότι θα καταστρέψει ένα μεγάλο μέρος του περιαστικού δάσους της πόλης, «θα κάνει το δάσος απέραντο εργοτάξιο με την ανεξέλεγκτη κίνηση βαρέων οχημάτων με αποτέλεσμα να γίνει απαγορευτικό για πεζοπόρους και δρομείς και ποδηλάτες.

Στο πλαίσιο ανακοίνωσε ότι ο σύλλογος διοργανώνει αγώνες τρεξίματος «11ος Δρόμος Σέιχ Σου» την Κυριακή 12 Μαΐου με διαδρομές 3, 9 και 17 χλμ. και κάλεσε τον κόσμο να συμμετέχει στη δράση που θα έχει χαρακτήρα διαμαρτυρίας κατά της κατασκευής του fly over και θα περιλαμβάνει επίσης πεζοπορία στην περιοχή που σχεδιάζεται να καταστροφή, δηλαδή στης γέφυρα Περραιβού, εθελοντικούς καθαρισμούς κ.ά.

Στο «κόκκινο» η ατμοσφαιρική ρύπανση

Στην ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη αναφέρθηκε ο  δρ περιβαλλοντολόγος Κώστας Νικολάου, εξηγώντας ότι σύμφωνα με το όριο προστασίας της δημόσιας υγείας που έχει θέσει ο ΠΟΥ για τα αιωρούμενα μικροσωματίδια (ΡΜ2,5) το όριο είναι 5 μονάδες. «Η Θεσσαλονίκη πριν την έναρξη των εργασιών του flyover ήταν στην πορτοκαλί ζώνη, δηλαδή 4-4,5 φορές πάνω από το όριο προστασίας της υγείας. Με το που ξεκίνησαν οι εργασίες έχουμε μπει στην κόκκινη ζώνη, δηλαδή 5-7 φορές πάνω από το όριο… Αυτό είναι και ο λόγος που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μας παρέπεμψε στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο, το οποίο καταδίκασε την Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη ειδικά, όπως είπε. Αναδεικνύοντας τη σοβαρότητα του θέματος είπε ότι «Περίπου 1000 άνθρωποι πεθαίνουν  πρόωρα εξαιτίας της ρύπανσης της ατμόσφαιρας της Θεσσαλονίκης. Πόσους θέλουμε να τους κάνουμε; 1.500; Να πάμε στου 2000; Αυτό είναι υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος», διερωτήθηκε χαρακτηριστικά.

Οι φορείς τόνισαν ότι η μόνη αξιόπιστη αλλά και οικονομικότερη λύση στο fly over είναι η δημιουργία αξιόπιστων μέσων μαζικών μεταφορών και οι βιώσιμοι τρόποι μετακίνησης για ένα βιώσιμο περιβάλλον.

Παρέμβαση στο πλαίσιο της συνέντευξης έκανε και η Αργυρώ Γκουντούλα εκ μέρους της Πρωτοβουλίας κατοίκων Πυλαίας που κατέθεσε προσφυγή στο ΣτΕ κατά των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων που θα εκδικαστεί στις 3 Ιουνίου 2024. Το θέμα της απαλλοτρίωσης αφορά 2.500 ιδιοκτησίες περίπου. Όπως είπε η κ. Γκουντούλα, το δημόσιο προχωρά με ταχύτατες διαδικασίες ενώ ανέφερε ότι η τιμή που ορίστηκε είναι από 1 ευρώ μέχρι 168 ευρώ σε περιοχές εντός ΓΠΣ Πυλαίας, όπου οι αντικειμενικές αξίες κυμαίνονται μεταξύ 1151 ευρώ και 2151 ευρώ.

Πηγή

Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά

#Ζελενσκι #κιριλοφ #Βλαντιμίρ Πούτιν

#Τελ Αβίβ