Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν νέα πηγή ρύπανσης με “Forever Chemicals”
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν νέα πηγή ρύπανσης με “Forever Chemicals”

Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν νέα πηγή ρύπανσης με “Forever Chemicals”

Επιστήμονες ανακάλυψαν μια νέα πηγή επικίνδυνης μόλυνσης με forever chemicals, στις επαναφορτιζόμενες μπαταρίες ιόντων λιθίου ιόντων λιθίου που βρίσκονται στα ηλεκτρικά οχήματα.

Ορισμένες μπαταρίες ιόντων λιθίου ιόντων λιθίου χρησιμοποιούν μια κατηγορία χημικών ουσιών PFAS ή ουσιών πολυφθοροαλκυλίου, που βοηθά να γίνουν οι μπαταρίες λιγότερο εύφλεκτες και να έχουν καλύτερη μεταφορά του ηλεκτρισμού.

Οι επιστήμονες βρήκαν υψηλή επίπεδα των PFAS σε δείγματα αέρα, νερού, χιονιού και εδάφους, κοντά σε εργοστάσια που παράγουν αυτές τις ουσίες σε ΗΠΑ, Βέλγιο και Γαλλία. Η έρευνα πέρασε από peer review και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Communication.

Τα PFAS είναι γνωστά και ως Forever Chemicals, επειδή συσσωρεύονται γρήγορα στο περιβάλλον, τους ανθρώπους και τα ζώα και δεν διασπώνται για χιλιάδες χρόνια. Έχουν συνδεθεί με μια σειρά από παθήσεις υγείας, συμπεριλαμβανομένης της ηπατικής βλάβης , της υψηλής χοληστερόλης , των χαμηλών βαρών γέννησης και της χρόνιας νεφρικής νόσου.

Αν και η ηλεκτροκίνηση προσφέρει καθαρότερα αυτοκίνητα και είναι το κλειδί για την επίλυση της κλιματικής κρίσης, θα πρέπει να δούμε και τις αρνητικές επιπτώσεις, που εμφανίζονται σιγά σιγά και έχουν μελετηθεί ελάχιστα.

Ενώ οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία από την εξόρυξη λιθίου και άλλων ορυκτών που χρησιμοποιούνται σε μπαταρίες, ηλιακούς συλλέκτες, ανεμογεννήτριες και άλλες τεχνολογίες είναι καλά τεκμηριωμένες, μόλις τώρα οι ερευνητές θεωρούν και τις μπαταρίες ιόντων λιθίου ιόντων λιθίου ως πηγή ρύπανσης PFAS.

«Η μείωση των εκπομπών [διοξειδίου του άνθρακα] με καινοτομίες όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κρίσιμη, αλλά δεν θα πρέπει να συνοδεύεται από την παρενέργεια της αύξησης της ρύπανσης από PFAS», η Jennifer Guelfo, αναπληρώτρια καθηγήτρια περιβαλλοντικής μηχανικής στο Texas Tech University και συν-συγγραφέας της μελέτης. είπε σε δήλωση.

Μάλιστα, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου ιόντων λιθίου χρησιμοποιούνται πρακτικά παντού, σύμφωνα με την μελέτη. Η ίδια κατηγορία PFAS βρέθηκε πρόσφατα σε ύδατα Ευρώπης και Κίνας, όμως η πηγή της μόλυνσης ήταν ασαφής.

Η συγκεκριμένη κατηγορία PFAS που βρήκε η ομάδα του Guelfo ονομάζεται δις-υπερφθοροαλκυλοσουλφονιμίδια ή δις-FASIs. Οι επιστήμονες δοκίμασαν περισσότερες από δώδεκα μπαταρίες ιόντων λιθίου ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, όπως φορητούς υπολογιστές, και βρήκαν bis-FASI σε διάφορες συγκεντρώσεις.

Σύμφωνα με τον Lee Ferguson, αναπληρωτή καθηγητή περιβαλλοντικής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο Duke και συν-συγγραφέας της μελέτης, είναι αρκετά δύσκολο να γνωρίζουμε πόσο διαδεδομένες είναι οι χημικές ουσίες σε συγκεκριμένες μπαταρίες λιθίου, καθώς δεν έχει γίνει ακόμα αρκετή έρευνα στο θέμα.

Η Guelfo αναφέρει πως τα bis-FASIs είναι συγκρίσιμα με τα παλαιότερα PFOA, που καταργήθηκαν σταδιακά από την παραγωγή στις ΗΠΑ, όμως συνεχίζουν να μολύνουν το πόσιμο νερό. Είναι παρόμοια χημικά που χρειάζονται χιλιάδες χρόνια για να διαλυθούν και οι χημικές ενώσεις των forever chemicals αλλάζουν την συμπεριφορά υδρόβιων οργανισμών, ακόμα και σε χαμηλές συγκεντρώσεις.

Η μελέτη ήταν η πρώτη αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της χρήσης bis-FASI σε μπαταρίες ιόντων λιθίου ιόντων λιθίου. Οι επιδράσεις των bis-FASIs στον άνθρωπο δεν έχουν ακόμη μελετηθεί.

Οι επιστήμονες εντόπισαν χημικές ουσίες bis-FASIs σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από τα όρια που έχει θέσει η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος για το PFAS στο πόσιμο νερό, τον περασμένο Απρίλιο. Η υπηρεσία έχει χαράξει στρατηγική για την απαλλαγή από τα PFAS στο πόσιμο νερό, όμως οι κατασκευαστές χημικών και ορισμένες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, έχουν ασκήσει αγωγή κατά της υπηρεσίας.

Όμως, ακόμα και η διαδικασία παραγωγής των χημικών, απελευθερώνει μεγάλη ποσότητα στην ατμόσφαιρα, που μπορεί να ταξιδέψει σε περιοχές πολύ μακριά από την τοποθεσία παραγωγής. Την ίδια στιγμή, οι μπαταρίες που έχουν καταλήξει σε χωματερές, αποτελούν κα αυτές πηγή μόλυνσης.

Η μελέτη ανέφερε ότι μόνο το 5% περίπου των μπαταριών ιόντων λιθίου ανακυκλώνεται και μέχρι το 2040, θα μπορούσαν να υπάρχουν περίπου 8 εκατομμύρια τόνοι απορριμμάτων μπαταριών ιόντων λιθίου.

Η Guelfo υποστηρίζει πως η επιστημονική κοινότητα, οι κατασκευαστές και οι υπεύθυνοι για την χάραξη πολιτικής για το περιβάλλον, θα πρέπει να αναπτύξουν τεχνολογίες μπαταριών που δεν έχουν τον κίνδυνο μόλυνσης του περιβάλλοντος με PFAS.

«Πρέπει να αξιολογούμε προσεκτικά αυτές τις χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται σε υποδομές βιώσιμης ενέργειας», είπε η Guelfo. “Θα έπρεπε να τα αξιολογούμε τώρα προτού γίνει ένα πιο διαδεδομένο πρόβλημα. Έχουμε μια ευκαιρία να μεγιστοποιήσουμε πραγματικά την ιδέα της βιωσιμότητας.”

Εταιρείες όπως η 3M, η Solvay και η Arkema είτε κατέχουν διπλώματα ευρεσιτεχνίας για bis-FASI, είτε διαφημίζουν την παραγωγή ή τη χρήση τους, ανέφερε η μελέτη. Οι επιστήμονες εστίασαν την έρευνά τους σε περιοχές κοντά στα εργοστάσια παραγωγής των εταιρειών στη Μινεσότα του Κεντάκι, στην Αμβέρσα του Βελγίου και στη Σαλιντρές της Γαλλίας.

Μάλιστα, η 3M που κατασκευάζει PFAS εδώ και δεκαετίες, έκανε διακανονισμό 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων με πόλεις και κωμοπόλεις των ΗΠΑ, για την μόλυνση πόσιμου νερού με χημικά, για πάντα. Η 3M είπε πως θα αποχωρίσει από την παραγωγή PFAS μέχρι το τέλος του 2025.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο Nature Communications.

Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά
Πηγή url: www.e-synews.gr

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ:

Διαδώστε αυτή τη σελίδα, Κοινοποίησε, αντίγραψε την

Ε.ΣΥ. ΔΗΛΩΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ