Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά

Προς νέα εξάμηνη παράταση για το FlyOver

Η νέα παράταση θα συνεπάγεται παράταση και στην καθημερινή ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων, αλλά και οικονομικό κόστος καθώς η νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου θα οφείλεται και αυτή σε υπαιτιότητα του Ελληνικού Δημοσίου

Στις 10 Ιουλίου έγινε μία σύσκεψη στο Διοικητήριο της Θεσσαλονίκης, με συμμετοχή και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στην οποία εξετάστηκαν θέματα της αρμοδιότητάς της. Μεταξύ αυτών και η πορεία των εργασιών για το FlyOver. Σε δηλώσεις του στο περιθώριο της σύσκεψης, ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας είπε ότι η ανάδοχος εταιρεία έχει αυξήσει τους ρυθμούς, το έργο τρέχει «full speed», όπως ειπώθηκε εντός της σύσκεψης.

«Η ανάδοχος εταιρεία εκφράζει την πεποίθησή της ότι αποδόθηκαν τα περισσότερα μέτωπα του έργου. Καθημερινά στα έργα υπάρχουν 200 εργαζόμενοι και 50 βαρέα οχήματα και ευελπιστούμε ότι το επόμενο διάστημα το έργο θα επιταχυνθεί», σημείωσε ο υπουργός. Κατέληξε δε λέγοντας πως οι εκπρόσωποι της αναδόχου εταιρείας τον διαβεβαίωσαν ότι το έργο θα τελειώσει το 2027. Τα ίδια επανέλαβε ο κ. Σταϊκούρας και σε συνέντευξη που έδωσε τις επόμενες ημέρες στην ΕΡΤ. Μίλησε για ολοκλήρωση του έργου το 2027, χωρίς ωστόσο να αναφερθεί σε συγκεκριμένη ημερομηνία -και συγκεκριμένα στην 14η Μαΐου 2027, όπως προβλέπει το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα, μετά την πρώτη πεντάμηνη παράταση που δόθηκε για την έναρξη των εργασιών, από τον Ιούνιο στον Νοέμβριο του 2023 προκειμένου να περάσουν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.

Όσοι γνωρίζουν καλά τον κ. Σταϊκούρα ξέρουν ότι όσα λέει, αλλά και όσα παραλείπει να πει, μόνο τυχαία δεν είναι. Το γεγονός ότι απέφυγε να μιλήσει για τον Μάιο του 2027 σημαίνει ότι ο στόχος αυτός φαντάζει πλέον εξαιρετικά φιλόδοξος και το πιθανότερο είναι ότι θα αναθεωρηθεί εκ νέου επί τα χείρω. Το κλίμα αυτό μεταφέρει στη «Μακεδονία της Κυριακής» στέλεχος το οποίο συμμετείχε στη σύσκεψη. «Οι εκπρόσωποι της αναδόχου κοινοπραξίας φαίνονταν πολύ ικανοποιημένοι από τις τελευταίες εξελίξεις, όσον αφορά την απόδοση των χώρων που τους επιτρέπει να τρέξουν το έργο και διαβεβαίωσαν ότι όλα θα κυλήσουν κανονικά. Όμως το κλίμα στα πηγαδάκια μεταξύ πολιτικών στελεχών δεν ήταν ανάλογο. Εκεί εκφράζονταν ανησυχίες για τον στόχο του 2027, εξαιτίας της καθυστέρησης στην απόδοση των εργοταξιακών χώρων. Μπορώ να σε διαβεβαιώσω, απ’ όσα άκουσα, ότι μία νέα αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος για το τέλος του 2027 θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη». Ο ίδιος εκτιμά, μάλιστα, ότι «ακόμη και να ληφθεί αυτή η απόφαση, δεν πρόκειται να επισημοποιηθεί και να ανακοινωθεί πριν από τη ΔΕΘ, για ευνόητους λόγους».

Η συζήτηση στο ΣτΕ

Θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα χρησιμοποιήσει ως αιτιολογία για τη νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου τις προσφυγές στο ΣτΕ. Αυτό βεβαίως, αφορά μόνο την επικοινωνιακή διαχείριση της υπόθεσης. Στην ουσία της η νέα παράταση θα συνεπάγεται παράταση και στην καθημερινή ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων. Επιπλέον, συνεπάγεται οικονομικό κόστος καθώς η νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου θα οφείλεται και αυτή σε υπαιτιότητα του Ελληνικού Δημοσίου -όπως και η πρώτη πεντάμηνη του 2023.

Υπενθυμίζεται ότι η αρχική ημερομηνία παράδοσης του έργου ήταν η 18η Δεκεμβρίου 2026, δηλαδή τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή, στις 19 Δεκεμβρίου 2022, της σύμβασης με την ανάδοχο κοινοπραξία «ΚΕΔΡΗΝΟΣ ΛΟΦΟΣ ΑΕ», η οποία αποτελεί τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης («ΙΦΣ») με το ελληνικό Δημόσιο. Η σύμβαση προέβλεπε ως ημερομηνία έναρξης των εργασιών στο πεδίο την 16η Ιουνίου 2023. Όμως, έπειτα από αίτημα του Δημοσίου, η ημερομηνία μετατέθηκε για τις 10 Νοεμβρίου 2023 με αποτέλεσμα να μετατεθεί ισόχρονα και η ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου, που προσδιορίστηκε για τις 14 Μαΐου 2027.

Οι αποζημιώσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες, έως και σήμερα δεν έχει υπάρξει ακόμη συμφωνία μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και αναδόχου (ΙΦΣ) για το ύψος της πρώτης αποζημίωσης. Στέλεχος με εμπειρία στην υλοποίηση τέτοιου είδους συμβάσεων, εκτιμά ότι η αποζημίωση για το πρώτο πεντάμηνο θα είναι αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Σε αυτά θα προστεθούν και οι αποζημιώσεις τις οποίες θα αξιώσει ο ανάδοχος για την νέα, πιθανότατα εξάμηνη ή και μεγαλύτερη παράταση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου.

*Δημοσιεύθηκε στη “ΜτΚ” στις 21.07.2024

Πηγή