Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά

Η Meta κινδυνεύει με πρόστιμα για το μοντέλο «πληρωμή για την ιδιωτική ζωή» που παραβιάζει τους κανόνες της ΕΕ

Η Meta κινδυνεύει με πρόστιμα για το μοντέλο «πληρωμή για την ιδιωτική ζωή» που παραβιάζει τους κανόνες της ΕΕ
Η Meta κινδυνεύει με πρόστιμα για το μοντέλο «πληρωμή για την ιδιωτική ζωή» που παραβιάζει τους κανόνες της ΕΕ

Επιμέλεια Andonis Xaralambous

Η ΕΕ κατηγόρησε τη Δευτέρα τον ιδιοκτήτη του Facebook Meta ότι παραβίασε τους ψηφιακούς κανόνες του μπλοκ, ανοίγοντας το δρόμο για πιθανά πρόστιμα ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ.

Οι κατηγορίες εναντίον του αμερικανικού τεχνολογικού τιτάνα ακολουθούν ένα πόρισμα την περασμένη εβδομάδα κατά της Apple που σηματοδότησε την πρώτη φορά που οι Βρυξέλλες απήγγειλαν επίσημες κατηγορίες βάσει του πρωτοποριακού νόμου για τις ψηφιακές αγορές (DMA) της ΕΕ.

Η τελευταία περίπτωση επικεντρώνεται στο νέο μοντέλο συνδρομής της Meta χωρίς διαφημίσεις για το Facebook και το Instagram, το οποίο έχει πυροδοτήσει πολλαπλά παράπονα για ανησυχίες σχετικά με το απόρρητο.
Το σύστημα «πληρωμή ή συναίνεση» της Meta σημαίνει ότι οι χρήστες πρέπει να πληρώσουν για να αποφύγουν τη συλλογή δεδομένων ή να συμφωνήσουν να μοιραστούν τα δεδομένα τους με το Facebook και το Instagram για να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες δωρεάν.
«Η Meta ανάγκασε εκατομμύρια χρήστες σε ολόκληρη την ΕΕ σε μια δυαδική επιλογή: «πληρωμή ή συναίνεση»», δήλωσε ο κορυφαίος υπεύθυνος επιβολής της τεχνολογίας της ΕΕ, Επίτροπος Τιερί Μπρετόν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι ενημέρωσε τη Meta για την «προκαταρκτική της άποψη» ότι το μοντέλο που κυκλοφόρησε η εταιρεία πέρυσι «δεν συμμορφώνεται» με το DMA.
Τα ευρήματα έρχονται μετά την έναρξη έρευνας για το Meta τον Μάρτιο στο πλαίσιο του DMA, το οποίο αναγκάζει τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο να δώσουν στους Ευρωπαίους χρήστες περισσότερες επιλογές στο διαδίκτυο.
Η Meta επέμεινε ότι το μοντέλο της “συμμορφώνεται με το DMA”.
«Ανυπομονούμε για περαιτέρω εποικοδομητικό διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να ολοκληρωθεί αυτή η έρευνα», δήλωσε εκπρόσωπος της Meta.
Η Meta μπορεί τώρα να απαντήσει στα ευρήματα και να αποφύγει πρόστιμο εάν προσφέρει μια εναλλακτική λύση για την αντιμετώπιση των ανησυχιών της ΕΕ.
Ωστόσο, εάν επιβεβαιωθεί η άποψη της επιτροπής, μπορεί να επιβάλει πρόστιμα έως και 10 τοις εκατό του συνολικού παγκόσμιου τζίρου της Meta βάσει του DMA. Αυτό μπορεί να αυξηθεί έως και 20 τοις εκατό για τους επαναλαμβανόμενους παραβάτες.
Τα συνολικά έσοδα της Meta πέρυσι ήταν περίπου 135 δισεκατομμύρια δολάρια (125 δισεκατομμύρια ευρώ).
Η ΕΕ έχει επίσης το δικαίωμα να διαλύει επιχειρήσεις, αλλά μόνο ως έσχατη λύση.
– “Καλά νέα για τους καταναλωτές” –
Σύμφωνα με το DMA, η ΕΕ χαρακτηρίζει τη Meta και άλλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Apple, ως «φύλακες» και τους εμποδίζει να αναγκάσουν τους χρήστες του μπλοκ να συναινέσουν στην πρόσβαση σε μια υπηρεσία ή ορισμένες λειτουργίες.
Η επιτροπή είπε ότι το μοντέλο της Meta δεν επέτρεπε στους χρήστες να «συναινούν ελεύθερα» τα δεδομένα τους να κοινοποιούνται μεταξύ Facebook και Instagram με τις υπηρεσίες διαφημίσεων της Meta.
«Το DMA είναι εκεί για να δώσει πίσω στους χρήστες τη δύναμη να αποφασίσουν πώς θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα τους και να διασφαλίσει ότι οι καινοτόμες εταιρείες μπορούν να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις με τους τεχνολογικούς γίγαντες όσον αφορά την πρόσβαση στα δεδομένα», είπε ο Breton.
Η επιτροπή θα αποφασίσει εάν το μοντέλο της Meta είναι συμβατό με το DMA ή όχι μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2025.
Η ευρωπαϊκή ομάδα ομπρέλα για τα δικαιώματα των καταναλωτών BEUC είπε ότι τα ευρήματα ήταν «καλά νέα για τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν το Facebook και το Instagram, στους οποίους παρουσιάζονται άδικες επιλογές σχετικά με τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων από τον Νοέμβριο».
Η ΕΕ έχει δείξει ότι είναι σοβαρή να κάνει μεγάλες διαδικτυακές εταιρείες να αλλάξουν τον τρόπο τους.
Η επιτροπή είπε στην Apple την περασμένη εβδομάδα οι κανόνες της στο App Store εμποδίζουν τους προγραμματιστές να υποδεικνύουν ελεύθερα τους καταναλωτές σε εναλλακτικά κανάλια για προσφορές.
Η ΕΕ ερευνά επίσης την Google για παρόμοιες ανησυχίες στην αγορά της Google Play.
– Καταγγελίες απορρήτου –
Η Apple και η Meta δεν είναι οι μόνες εταιρείες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του DMA. Η μητρική Alphabet της Google, η Amazon, η Microsoft και ο ιδιοκτήτης του TikTok ByteDance πρέπει επίσης να συμμορφωθούν.
Ο διαδικτυακός γίγαντας των ταξιδιών Booking.com θα πρέπει να τηρήσει τους κανόνες αργότερα φέτος.
Η Meta έχει κερδίσει δισεκατομμύρια από τη συλλογή δεδομένων χρηστών για την προβολή άκρως στοχευμένων διαφημίσεων. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχει αντιμετωπίσει μια χιονοστιβάδα καταγγελιών σχετικά με την επεξεργασία των δεδομένων της.
Η ευρωπαϊκή ρυθμιστική αρχή δεδομένων τον Απρίλιο είπε επίσης ότι το μοντέλο «πληρωμή ή συναίνεση» έρχεται σε αντίθεση με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR) του μπλοκ, ο οποίος προστατεύει το απόρρητο των πληροφοριών των χρηστών.
Η Ιρλανδία — ένας σημαντικός κόμβος για διαδικτυακούς κολοσσούς τεχνολογίας που δραστηριοποιούνται στο μπλοκ των 27 εθνών — έχει καταδικάσει τη Meta με τεράστια πρόστιμα για παραβίαση του GDPR

 

Επιμέλεια Andonis Xaralambous